امروزه در سراسر جهان رایانش ابری به طور گسترده در مشاغل مختلف برای ذخیره سازی و پشتیبان گیری دادهها، توسعه نرم افزار و آزمایش، بازیابی اطلاعات و … استفاده میشود و استفاده از آن به صنعت خاصی محدود نمیشود.
تکنولوژی رایانش ابری به دلیل مزایا و کاربردهای بسیاری که در اختیار کاربران قرار میدهد، در صنایع متنوعی از صنعت خودرو تا زیبایی، حتی بیمه و خدماترسانی به کار گرفته میشود. افزایش رقابت در صنعت خردهفروشی سبب شده تا کسب و کارهای خرده فروشی از تمام فناوریهای پیشرفتهای که در اختیار دارند، استفاده کنند تا رشد خود را در میان رقبا تضمین کنند. رایانش ابری یکی از فناوریهایی است که میتواند در کنار کاهش هزینههای فناوری اطلاعات، تجربه مشتری را نیز بهبود بخشد.
مزایا رایانش ابری در صنعت خرده فروشی
رایانش ابری توانسته تغییرات گستردهای را در صنعت خردهفروشی بوجود آورد و تجربه خرید شخصیشده تا تجربه و امنیت مشتری را بهبود ببخشد. برخی از مزایای ورود رایانش ابری به صنعت خردهفروشی را مرور میکنیم:
مدیریت قیمت
قیمت محصولات یکی از عوامل مهمی است که بر تصمیم مشتری برای خرید موثر است؛ به همین دلیل پیگیری قیمتهای رقبا برای فروشندگان از اهمیت خاصی برخوردار است. علاوه بر این تجزیه و تحلیل سفارشهای پیشین و استفاده از اطلاعات کاربران و رقبا برای تعیین قیمت محصولات خود در فروشگاهها نیز برای صاحبان فروشگاه مهم است.
انجام این امور توسط نیروی انسانی نه تنها زمان زیادی نیاز دارد بلکه احتمال خطا نیز در نتایج آن وجود دارد، رایانش ابری اما قادر است علاوه بر صرفهجویی در زمان، دادهها از منابع مختلف جمعآوری و برای قیمتگذاری و ارائه گزارش استفاده کند و به طور خودکار قیمتها را با یافتههای جدید بهروزرسانی کند.
مدیریت موجودی
یکی از چالش برانگیزترین وظایف صنعت خرده فروشی مدیریت، نظارت و نگهداری موجودی است. بدیهی است برای فروشگاههایی که شعب بیشتری دارند، مدیریت امور نیز دشوارتر خواهد بود، سرویسهای ابری امکان نظارت و به روز رسانی موجودی در لحظه را فراهم کرده و موجودی لحظهای بین شعب را نیز هماهنگ میسازد.
مدیریت انبار
استفاده از رایانش ابری برای مدیریت انبار در صورت وجود هر تعداد کالا و ابعاد انبار، شما را از حضور فیزیکی در انبارهای فروشگاه بینیاز میکند. دسترسی به مدیریت موجودی انبار، جابجایی بین انبارها و توزیع میان شعب، در هر لحظه از مهمترین کاربردهای رایانش ابری در صنعت خرده فروشی است.
پیشنهادات منحصربفرد
نمایش محصولات شخصی سازی شده به هر مصرف کننده تا حد زیادی بر میزان فروش موثر است، مشتریان مختلف ترجیحات متفاوتی دارند و برای ارائه پیشنهاد بر مبنای ترجیحات، نیاز به دادههایی از منابع متعدد است. پیشنهاد منحصر بفرد نقش مهمی در رشد کسبوکار و پیشی گرفتن از رقبا برای فروش بیشتر را دارد.
سفر ابری کسبوکار چگونه است؟
انتخاب فناوری رایانش ابری، آغاز یک سفر پرتحول برای کسبوکار است. راهکارهایی برای آگاهی از این سفر ارائه شده که در ادامه آنها رابررسی میکنیم.
تعریف قابلیتها
پیش از اجرای فناوری ابری، صاحبان کسبوکار باید درباره قابلیتهایی که به کمک نرمافزار ابری میتوانند به مشتریان خود ارائه دهند، اطلاعات کسب کنند. همچنین برای استفاده از مزایای ابر لازم است کسبوکار خود را به دقت بررسی کنند و تغییرات قابل اجرا را الویتبندی کنند تا در کوتاهترین زمان بیشترین بهره را از ویژگیهای رایانش ابری ببرند.
ارتباط میان کسبوکار و تکنولوژی
امکان اجرای فناوری در یک کسبوکار خردهفروشی از خود فناوری مهمتر است؛ توانایی فنی اگرچه عامل مهمی در انتخاب یک فناوری خواهد بود ولی درک فعالیت کسبوکار و چگونگی اجرای فناوری برای رسیدن به بازدهی قابل قبول، عامل مهمتری در تصمیم گیری خواهد بود.
بهبود وضعیت اطلاعات
اهمیت بالای امنیت اطلاعات برای صاحبان کسبوکار ، آن را به یکی از اصلی ترین ارکان فعالیت ارائهدهندگان سرویسهای ابری تبدیل کرده است. در رایانش ابری نیز به این مسئله دقت شده است و در کنار سرعت دسترسی که برای کاربران مجاز فراهم شده، امنیت دادهها را نیز با بهکارگیری بهترین روشهای امنیتی تضمین میشود.
طراحی فرآیند
صاحبان کسبوکار برای استفاده بهینه از رایانش ابری و امکانات آن باید نگرش و شیوه کار خود را همگام با فضای ابری تغییر دهند. استفاده از تکنیکهای کم حجم در طراحی و توسعه نرمافزار سبب استفاده کمتری از منابع ابری برای ذخیره اطلاعات میشود. این فرآیند نیاز به ارتباط تعاملی بین مشتری و توسعهدهندگان نرم افزار دارد تا اطمینان حاصل شود که طراحی نیازهای کسب و کار را برآورده می کند.
معایب رایانش ابری
رایانش ابری راهکاری در جهت گسترش کسبوکار فروشگاهی است اما باید در نظر داشت در کنار مزایای فراوانی که برای این فناوری عنوان میشود، معایبی نیز دارد که نباید آنها نادیده گرفت.
وابستگی به اینترنت
دسترسی به رایانش ابری وابسته به اتصال اینترنت است و با توجه به اینکه همهی اطلاعات در بستر اینترنت ذخیره شدند؛ در صورت اختلال در اینترنت کسبوکار فروشگاهی با اختلال روبرو میشود.
امنیت دادهها
مدیریت امنیت دادهها در فضای ابری بسیار پیچیده است و اگرچه ارائهدهندگان خدمات ابری هر روز راهکارهایی برای امنیت بیشتر ارائه میدهند و تلاش میکنند کاربران را از امنیت دادهها آسوده خاطر کنند، اما کسبوکارهایی که اطلاعات محرمانه دارند باید در مورد انتخاب مجموعه ارائه دهنده سرویس ابری بسیار محتاطانه عمل کنند.
عدم دسترسی به سرویس
حتی با اتصال به اینترنت پرسرعت هم گزارش خرابی و عدم دسترسی به سرویس برای سرویسهای ابری امری بدیهی است و کاربران ممکن است برای مدتی به اطلاعات خود دسترسی نداشته باشند که فعالیت کسبوکار فروشکاهی با مشکل روبرو میشود.
قفل فروشنده
فروشگاههایی که از خدمات رایانش ابری خاصی استفاده میکنند، در هنگام انتقال اطلاعات به دلیل حجم بالای دادهها ممکن است نتوانند خدمات را از یک فروشنده به فروشنده دیگری انتقال دهند. قفل فروشنده بزرگترین مشکلی است که کاربران کسبوکار فروشگاهی در مواجهه با رایانش ابری با آن روبرو هستند. در این خصوص نیز حتما باید توان اجرایی و قدرت پشتیبانی ارائهکننده سرویس ابری را بررسی نمایید.
سخن پایانی
رایانش ابری هم مانند سایر فناوریهای ارائه شده دارای مزایا و معایبی برای کسبوکارهای فروشگاهی است که آگاهی از آنها میتواند در تصمیمگیری بهتر و عملکرد فروشگاه موثر واقع شود.
انتخاب نرمافزار ابری ارائه شده توسط سبزافزار علاوه بر بهرهمندی کسبوکار فروشگاهی شما از تمام مزایا، بسیاری از مشکلاتی که فروشگاهها هنگام استفاده از یک سرویس ابری با آن مواجه میشوند را برطرف کرده است. نرمافزار ابری سبز در حالت عدم اتصال به اینترنت و یا آفلاین هم قادر به خدماترسانی است که بخش اعظم نگرانی صاحبان کسبوکار را پاسخ داده است؛ همچنین ارائه سرویس پشتیبانی ۲۴ساعته از دیگر نکاتی است که این نرمافزار را در میان رقبا برتر میکند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.